Hatha Yoga / Soft Yoga / Yin Yoga

 

 

 

 

 

Hatha Yoga

Hatha yoga gaat uit van de eenheid van lichaam en bewustzijn waarbij de adem de verbinding vormt. Kenmerkend is de manier waarop je de adem gebruikt als middel om in jezelf die verbinding te ervaren. Een yogales bevat een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen. De adem is de dragende kracht in elke beweging. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling. Alle bewegingsmogelijkheden van wervelkolom en gewrichten komen aan bod. In elke oefening zoek je naar het juiste evenwicht tussen ontspanning en kracht. De oefeningen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan  ieders mogelijkheden. Daarnaast in elke les ontspanningsoefeningen, concentratie en meditatie, waardoor een complete ervaring ontstaat. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.

Soft Yoga

Zachte vloeiende bewegingen warmen het lichaam op en bereiden je voor op de asana’s. De houdingen zijn toegankelijk én intens. Binnen je eigen grenzen oefenen, maar ook de uitdaging zoeken. Zoals bij alle Samtosa-lessen aandacht voor de adem en verstilling. De les eindigt in een ontspanning en soms een meditatie. Zo ervaar je steeds meer bewustzijn van en contact met je lichaam. Dat betekent een bron van energie en vreugde waar je de hele dag uit kunt putten! Deze zachtere yogales is ook heel geschikt voor beginners, ouderen, mensen met een blessure of beperking.

Yin Yoga

Bij Yin Yoga worden de houdingen langer aangehouden. Ook bij deze les is de adem de leidraad. Je maakt ruimte in gebieden van het lichaam. Yin Yoga werkt in op de diepere lagen, weefsels van het lichaam.