Hatha Yoga / Soft Yoga / Yin Yoga

 

 

 

 

 

Hatha Yoga

Hatha yoga gaat uit van de eenheid van lichaam en bewustzijn waarbij de adem de verbinding vormt. Kenmerkend is de manier waarop je de adem gebruikt als middel om in jezelf die verbinding te ervaren. Een yogales bevat een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen. De adem is de dragende kracht in elke beweging. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling. Alle bewegingsmogelijkheden van wervelkolom en gewrichten komen aan bod. In elke oefening zoek je naar het juiste evenwicht tussen ontspanning en kracht. De oefeningen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan  ieders mogelijkheden. Daarnaast in elke les ontspanningsoefeningen, concentratie en meditatie/mindfulness, waardoor een complete ervaring ontstaat. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.

Soft Yoga

Zachte vloeiende bewegingen warmen het lichaam op en bereiden je voor op de asana’s. De houdingen zijn toegankelijk én intens. Binnen je eigen grenzen oefenen, maar ook de uitdaging zoeken. Zoals bij alle Samtosa-lessen aandacht voor de adem en bewustzijn (mindful zijn) en verstilling. De les eindigt in een ontspanning en soms een meditatie. Zo ervaar je steeds meer bewustzijn van en contact met je lichaam. Dat betekent een bron van energie en vreugde waar je de hele dag uit kunt putten! Deze zachtere yogales is ook heel geschikt voor beginners, ouderen, mensen met een blessure of beperking.

Yin Yoga

Yin yoga is een rustige, meer meditatieve vorm van yoga waarin de yogahoudingen langer worden aangehouden (circa 3 – 5 minuten). De rustige vorm betekent overigens niet dat de houdingen niet intensief (kunnen) aanvoelen. In de houdingen ontspan je je spieren zoveel mogelijk waardoor je het bindweefsel kunt oprekken en stimuleren. Het bindweefsel is een dun wit vlies dat zich overal in het lichaam bevindt en er voor zorgt dat botten, spieren en organen op hun plek worden gehouden. Met het ouder worden kan het bindweefsel indrogen en strakker worden. Dat heeft een beperkend effect op de flexibiliteit en beweeglijkheid van de gewrichten.

Door het oprekken van het bindweefsel wordt de stof hyaluronzuur aangemaakt. Dit hyaluronzuur zorgt er voor dat het bindweefsel meer water aan zich bindt waardoor bindweefsel en gewrichten soepeler en mobieler worden. Dat leidt vervolgens tot meer opening en ruimte in het lichaam, vooral rondom heupen, heiligbeen en de gehele rug. Ook kunnen afvalstoffen binnen het bindweefsel beter worden afgevoerd en wordt de doorstroming van energie in de meridianen (energiebanen) bevorderd.

In de stilte van de houdingen heb je de tijd om te luisteren naar wat je lichaam je vertelt, om volledig in het nu te zijn en te voelen en te accepteren wat zich aandient. Yin yoga heeft dus ook te maken met mindfulness. Als je regelmatig Yin yoga-houdingen doet, zul je ervaren dat je lichaam flexibeler, beweeglijker en uiteindelijk sterker wordt. Het beweeglijker maken van bindweefsel zorgt voor meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten. Het activeren van het bindweefsel verbetert de weerstand en kan zorgen voor een sneller herstel van fysieke of mentale klachten. Yin yoga is bovendien een prima tegenhanger voor het snelle en met veel prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Yin yoga heeft een meditatief en rustgevend effect, reduceert stress, brengt je naar de stilte in jezelf en maakt je energetisch stabieler.